Czy Klient może „zwrócić” produkt kupiony przez Internet?

utworzone przez kwi 22, 2022biznes online, Prawo0 komentarzy

Czyli ustawowe prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet (na odległość)

Jeśli prowadzisz biznes on-line i sprzedajesz produkty fizyczne lub cyfrowe przez Internet, pewnie interesuje Cię czy Klient może się rozmyślić z takiego zakupu i na jakich zasadach? Jakie masz prawa i jakie obowiązki z tym związane jako Sprzedająca? Na co musisz uważać? Dowiesz się z tego artykułu.

CO TO JEST ustawowe prawo odstąpienia od umowy?

Po pierwsze, to co zwykle nazywane jest w takiej sytuacji „zwrotem”, to tzw. ustawowe prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Jego wykonanie powoduje, że wracamy do sytuacji sprzed zakupu, jakby nigdy go nie było.

Uwaga: prawo to nie przysługuje, gdy zakupu dokonano w stacjonarnym sklepie (chyba że tak zdecyduje sprzedawca).

Co mówi przepis?

„Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35” (art. 27 ustawy o prawach konsumenta).

Dziś zajmiemy się tylko umowami zawieranymi na odległość, a konkretnie zakupami przez Internet. Rozłóżmy więc przepis i wynikające z niego prawo na części pierwsze.

KTO może odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet przysługuje:

  • Klientowi – konsumentowi
  • i Klientowi – przedsiębiorcy na prawach konsumenta.

Kim jest klient – konsument?

Najpierw definicja z kodeksu cywilnego, potem wyjaśnienie.

Co mówi przepis?

„Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową” (art. 221 KC).

Co przez to rozumieć?

Konsumentem w naszej sytuacji jest człowiek, który kupuje u Ciebie bez związku ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (choć może ją prowadzić). Taki zakup zaspokaja własne, osobiste potrzeby Kupującego lub jego najbliższych.

Kim jest Klient – przedsiębiorca na prawach konsumenta?

Co mówi przepis?

Od 2021 r. prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość (w tym przez Internet) przysługuje też „osobie fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego (…)” – art. 38a ustawy o prawach konsumenta.

Co przez to rozumieć?

Mowa tu o osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą lub działalność nierejestrowaną, która wprawdzie kupuje w związku z prowadzoną działalnością, ale zakup jest niezwiązany z tym, czym zajmuje się firma.

Np. gdy Twoja firma sprzedaje dywany, zakup dywanu będzie miał dla Ciebie charakter zawodowy (bo tym właśnie handluje Twoja firma). Za to zakup komputera nie będzie miał dla Ciebie charakteru zawodowego (masz prawo nie znać się na komputerach, gdy handlujesz dywanami i dlatego będzie Ci przysługiwało prawo odstąpienia od umowy zakupu komputera przez Internet jak zwykłemu konsumentowi).

Uwaga: Istnienie Klienta – przedsiębiorcy na prawach konsumenta masz obowiązek uwzględnić w regulaminie sprzedaży.

KIEDY Klient może odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

Termin na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet wynosi 14 dni od odbioru zamówienia (w przypadku zakupu rzeczy) lub od dnia zawarcia umowy (w pozostałych przypadkach).

Uwaga: Jeśli nie poinformujesz Klienta o prawie odstąpienia od umowy przed zakupem, ma on nie 14 dni, ale 12 miesięcy na odstąpienie! Jak go poinformować? Wprowadź odpowiedni zapis do regulaminu sprzedaży!

JAK Klient może odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

W ciągu tych 14 dni klient powinien złożyć Ci OŚWIADCZENIE o odstąpieniu od umowy, a na odesłanie rzeczy ma kolejnych 14 dni.

CO po odstąpieniu od umowy? Konsekwencje odstąpienia.

Po złożeniu przez Klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość sprawdź najpierw czy prawo to rzeczywiście mu przysługuje. Możesz użyć poniższych wskazówek.

Klient skutecznie odstąpi od umowy zawartej przez Internet i może żądać zwrotu pieniędzy, jeśli:

  • Sprzedająca jest przedsiębiorcą (prowadzi JDG lub NDG),
  • Klient jest konsumentem lub KPPK (nie jest np. spółką),
  • Klient poinformował Sprzedającą o odstąpieniu w ciągu 14 dni od odebrania przesyłki/zawarcia umowy,
  • w ciągu kolejnych 14 dni Klient odesłał produkt (w przypadku rzeczy),
  • wartość produktu nie została zmniejszona,
  • w przypadku produktu cyfrowego Klient nie wyraził zgody na dostarczenie produktu przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
  • produkt nie należy do innej szczególnej kategorii zakupów, w przypadku których prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje, np. produkt rękodzielniczy wykonany na indywidualne zamówienie (art. 38 ustawy o prawach konsumenta).

Jeśli wszystko jest ok, masz obowiązek przesłać Klientowi potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość.

Jeśli oświadczenie zostało skutecznie złożone, umowę uważa się za Jeśli oświadczenie zostało skutecznie złożone, umowę uważa się za niezawartą. Przywracamy taki stan, jakby umowy (zakupu) nigdy nie było. Sprzedajaca i Kupujący zwracają sobie to, co wcześniej sobie przekazały w związku z zakupem. Klient odsyła produkt (w przypadku rzeczy), a Ty zwracasz mu całą wpłąconą kwotę, w tym koszty wysłania przesyłki DO Klienta do wysokosci najtańszego oferowanego przez Ciebie sposobu dostawy (np. oferujesz wysyłkę InPostem w cenie 14 zł i kurierem w cenie 20 zł. Jeśli Klient wybierze kuriera, zwracasz nie 20, ale 14 zł).

Uwaga: Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet, w sytuacjach opisanych w artykule przysługuje niezależnie od tego, czy tak napisałaś w regulaminie, bo wynika wprost z ustawy.

Masz pytania, wątpliwości, chcesz wiedzieć więcej? Zostaw komentarz poniżej.

Zapisz się do Freelettera i odbierz Instrukcję zabezpieczenia przed zwrotem treści cyfrowych w 2 krokach!