Jak legalnie sprzedawać rękodzieło na Instagramie? [Poradnik dla początkujących]

utworzone przez wrz 15, 2025biznes online, Prawo0 komentarzy

Sprzedajesz ręcznie robione produkty na Instagramie, zbierasz miłe komentarze, serduszka i pierwsze zapytania w DM… a w głowie pytanie: czy to w ogóle legalne? 🤔. Zaczynasz szukac informacji w internecie; wszytscy piszą o sklepach internetowych, co Ciebie nie dotyczy, a źródła które znajdujesz wzajemnie się wykliczają lub informacje są napisane niezrozumiałym językiem.

W tym poradniku wyjaśniam krok po kroku,prostym językiem i bez straszenia jak legalnie sprzedawać rękodzieło na Instagramie bez firmy — tak, aby hobby mogło

Czy sprzedaż rękodzieła na Instagramie jest legalna?

Tak — ale pod pewnymi warunkami.

W Polsce możesz sprzedawać rękodzieło online. Przepisy nie narzucają obowiązku posiadania własnego sklepu internetowego czy korzystania z dedykowanych sprzedaży platform marketplace. Oznacza to wolność wyboru kanału sprzedaży.

Wymogi prawne sprzedaży internetowej (na odległość) są za to precyzyjnie opisane w odpowiednich przepisach i dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży.

Do tego dochodzą też zasady Instagrama, opisane w regulaminie Meta, do których przestrzegania zobowiązałaś się, rejestrując konto na platformie.

Te same obowiązki związane ze sprzedażą online będą dotyczyły zarówno sprzedawców posiadających własny sklep www, jak i korzystających z platform typu Allegro, OLX, Pakamera, rozwiązań typu Shopper, Naffy, jak i osób sprzedających przez wiadomości prywatne (DM) na Instagramie, Messenger (na Facebooku), WhatsApp czy e-mail.

Wszystkie te sposoby sprzedaży są bowiem sprzedażą “na odległość”, czyli bez jednoczesnej fizycznej obecności stron.

Wniosek?
To nie kanał sprzedaży decyduje o jej legalności, ale spełnienie wymogów prawnych związanych ze sprzedażą, w tym szczególnych wymogów dotyczących sprzedaży na odległość.

Co na to regulamin Instagrama?

Gdy działasz na Instagramie, obowiązuje Cię także regulamin Instagrama (Meta Platforms). Nie zabrania on wykorzystywania platformy do celów sprzedażowych, ale zobowiązuje każdego użytkownika do przestrzegania obowiązującego prawa.

Jeśli chcesz sprzedawać przez Instagram, platforma podkreśla, że musisz przestrzegać prawa obowiązującego w sprzedaży online.

Sprawdź poniżej, jakie prawo obowiązuje w sprzedaży online w Polsce.

Czy zawsze musisz mieć firmę?

Sprzedawać online możesz również bez zakładania firmy, korzystając z działalności nierejestrowanej, jednak nie zwalnia to z obowiązków prawnych i informacyjnych wobec Twoich klientów (konsumentów).

Są też sytuacje, kiedy żadna działalność (w tym nierejestrowana) nie będzie konieczna. Będą to sytuacje sprzedaży jednorazowej, okazjonalnej, incydentalnej.

W momencie, gdy sprzedaż robi się powtarzalna i zorganizowana, jest to czas

Kluczowe jest rozróżnienie:

  • Sprzedaż okazjonalna – pierwsza sprzedaż / nieregularna sprzezedaż kilku produktów / wyprzedaż własnych rzeczy; bez zorganizowanej komunikacji sprzedażowej, struktur służących sprzedaży i nastawienia na zarobek (np. Konto na Instagramie, na którym zachęcasz do zakupu i informujesz jak to zrobić) → nie potzrebujesz żadnej działalności, nawet nierejestrowanej.
  • Sprzedaż powtarzalna i zorganizowana – regularnie prowadzisz działania mające na celu sprzedaż i zarobek (niezależnie od tego czy ten zarobek faktycznie występuje), przyjmujesz zamówienia częściej niż incydentalnie, promujesz ofertę, organizujesz biznes → to już działalność zarobkowa (którą możesz wykonywać w formie JDG, spółki lub działalności nierejestrowanej).

W praktyce pierwsza sytuacja nie dotyczy biznesu, nawet małego i nawet na działalności nierejestrowanej, bo biznes zawsze wiąże się z tym, że podejmujesz działania i organizujesz się tak, by (zacząć) zarabiać. Jeśli regularnie promujesz i sprzedajesz swoje wyroby, niezależnie od skali — to już działalność zarobkowa. Tyle że na start nie zawsze musisz od razu rejestrować firmę. W przypadku handmade zazwyczaj warto skorzystać z działalności nierejestrowanej (patrz: poniżej).

Co to jest działalność nierejestrowana (DN) i kiedy możesz z niej skorzystać?

Działalność nierejestrowana (DN) to działalność bez formalnej rejestracji firmy (uproszczone zasady). To legalna ścieżka, by sprawdzić popyt, poukładać ofertę i zacząć zarabiać małym ryzykiem i niskimi kosztami.

Wokół działalności nierejestrowanej narosło wiele mitów, jednak na tym etapie najważniejsze jest, by wyjaśnić, że uproszczenie w działalności nierejestrowanej NIE polega na tym, że nie masz żadnych obowiązków prawnych.

Prostsze zasady i mniejsze obciążenia obowiązują w relacji z państwem – fiskusem (urząd skarbowy), ZUSEM. Nie ma jednak żadnych odstępstw od przestrzegania praw konsumenta i RODO (zasad bezpiecznego przetwarzania danych osobowych) dla osób prowadzących DN.

Dlaczego? Ponieważ w prawie polskim to konsument, nie przedsiębiorca (nawet nierejestrowany) zawsze jest najbardziej chroniony, jako tzw. “słabsza strona stosunku prawnego”.

O szczegółach DN w kolejnym artykule. Na ten moment ustalmy podstawowe warunki.

Kto może skorzystać z DN:

  • jesteś osobą fizyczną,

  • w żadnym miesiącu przychód należny nie przekracza 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę (które zmienia się co najmniej raz w roku) – od stycznia 2025 r. limit przychodu należnego dla DN wynosi 3 499,50 zł,

UWAGA: od stycznia 2026 r. Sposób obliczenia limitu zmienia się z miesięcznego na kwartalny i będzie wynosił 225% minimalnego wynagrodzenia za pracę na kwartał,

  • w ostatnich 60 miesiącach nie prowadziłaś zarejestrowanej działalności gospodarczej (zawieszenie jest ok),

  • robisz rzeczy niewymagające specjalnych pozwoleń (rękodzieło/ sztuka ich nie wymagają),
  • ostrożnie z usługami na DN (kwestie ZUS).

Kiedy DN nie jest dla Ciebie?

  • od początku wiesz, że przekroczysz limit,

  • chcesz głównie świadczyć usługi (ryzyko oskładkowania po stronie zlecającego),
  • robisz coś, co wymaga koncesji/ specjalnych zezwoleń.

DN w praktyce – najważniejsze reguły:

  • limit liczony miesięcznie, a od stycznia 2026 r. kwartalnie (niewykorzystany nie przechodzi),

  • liczy się przychód należny (kwota sprzedaży, niezależnie od tego, czy faktycznie wpłynęła),
  • po przekroczeniu limitu – działalność automatycznie staje się działalnością gospodarczą, a Ty masz 7 dni na rejestrację firmy,
  • rozliczenie PIT-36 raz w roku; koszty rozliczasz w rocznym PIT,
  • możesz łączyć DN z etatem,
  • NIP/VAT/kasa fiskalna – zależą od sytuacji (np. kasy nie trzeba, gdy sprzedajesz wysyłkowo i spełniasz konkretne warunki; pamiętaj jednak o wyjątkach jak biżuteria z metalami szlachetnymi),

Uwaga na usługi na DN – co do zasady legalne, ale w praktyce problematyczne (obowiązki ZUS po stronie zlecającego). Rozwiązanie: na etapie testów stawiać na produkty (fizyczne/cyfrowe) zamiast usług albo wystąpić o interpretację ZUS.

Jak legalnie sprzedawać rękodzieło na Instagramie (obowiązki)?

Wiesz już że to, że nie masz własnej strony www i sprzedajesz na Instagranie, nie zwalnia Cię z obowiązków wobec klientów, wynikających m.in.  z prawa konsumenckiego, RODO, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy prawo telekomunikacyjne itd.

Poniżej minimalne obowiązki, których spełnienie jest warunkiem bezpieczeństwa Twojego i klienta:

1) Obowiązki informacyjne (prawo konsumenckie)

Jeszcze przed zakupem klient powinien otrzymać jasne i kompletne informacje:

  • kto sprzedaje (Twoje dane identyfikacyjne i kontaktowe),
  • co kupuje, w jakiej cenie brutto, jaki jest podatek (opcjonalnie), jakie są koszty dostawy. Sposób dostawytermin,
  • jak wyglądają zwroty, reklamacje, odstąpienie (i wyjątki),
  • minimalne wymagania techniczne do zawarcia umowy zakupu (np. Dostęp do internetu, przeglądarka, e-mail itp.),
  • zasady składania zamówienia, płatności, sposób i warunki zawarcia umowy.

Najprościej: przygotuj Regulamin sprzedaży (także dla sprzedaży przez DM) i udostępnij go już z poziomu Instagrama (np. W linku w BIO, przypiętym poście lub wyróżnionej relacji).

2) Ochrona danych osobowych (RODO)

Gdy zbierasz dane do wysyłki zamówienia, faktury, proszisz o maila w DM – jesteś administratorem danych (niezleżnie od tego czy prowadzisz firmę czy nie). W związku z tym, zgodnie z RODO potrzebujesz:

  • Polityki prywatności (kto, w jakim celu, jak długo, na jakiej podstawie prawnej przetwarza dane, komu je udostępniasz),
  • klauzuli RODO – krótkiej informacji, którą należy podać klientowi we wszystkich miejscach, gdzie zbierasz jego dane osobowe (np. wiadomości prywatne),
  • podstawy prawnej przetwarzania danych (w oparciu o przepisy RODO),
  • podstawowych środków bezpieczeństwa (hasła, dostęp, kopie zapasowe).

3) Legalna ścieżka zakupu (również w DM)

Sprzedając przez Instagram bez sklepu www, masz takie same obowiązki zaprezentowania klientowi konkretnych komunikatów i odebrania od niego oświadczeń, jak w sklepie www. Prawo nie podpowiada jak załatwić temat chcekboxów, przycisków, zamieszczania dokumentów, gdy nie masz własnej strony. To Twoja odpowiedzialność jak wywiążesz się z tych obowiązków.

Podpowiadam:

  • linkuj na Instagramie do RegulaminuPolityki prywatności (np. w bio/DM),
  • dbaj o legalną treść postów sprzedażowych i bezpieczeństwo produktów,
  • w wiadomości DM podaj podstawowe informacje i podlinkuj regulamin i politykę prywatności,
  • potwierdź zawarcie umowy w e-mailu, załączając regulamin i politykę prywatności,
  • odbierz od klienta konkretne oświadczenie, że zapoznał się z regulaminem i akceptuje go i zapoznał się z polityką prywatności – tylko wtedy umowa wiąże klienta, a Ty jesteś chroniona (masz dowód wywiązania się z Twoich obowiązków),
  • informuj na etapie finalizacji, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty.
  • wystaw fakturę/rachunek na żądanie,
  • ewidencjonuj sprzedaż (w zależności od formy prawnej).

4) GPSR i przepisy szczególne

Od 2024 r. Do obowiązków związanych ze sprzedażą towarów fizycznych (nie tylko online, ale także), dotyczących sprzedających niezależnie od formy prawnej działalności, doszły nowe obowiązki związane z bezpieczeństwem produktów.

Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów dotyczy wszystkich sprzedających, kierujących swoje produktu do konsumentów (lub nie kierują ich do konsumentów, ale finalnie produkty te mogą trafić do konsumentów).

Wniosek: GPSR bezwzględnie dotyczy wszystkich twórców handmade.

Zgodnie z GPSR masz obowiązek m.in:

  • Przeprowadzić analizę ryzyka produktu,
  • Sporządzić dokumentację techniczną,
  • Wprowadzić odpowiednie procedury wewnętrzne bezpieczeństwa i rejestry,
  • Podać wymagane przepisami informacje na etykiecie produktu,
  • Odpowiednio opisać ofertę sprzedaży online, w tym zamieszczoną na Instagramie.

Najczęstsze błędy prawne początkujących na Instagramie (i jak ich uniknąć)

1) „Zamówienia w DM” bez zasad

Brak jednolitego procesu, rozproszone ustalenia → pomyłki i spory.
Jak poprawić: stały szablon wiadomości, link do Regulaminu i Polityki, potwierdzenie zamówienia (mail).

2) Brak regulaminu i polityki prywatności

„Wyślę paczkę jak dostanę przelew” to nie jest bezpieczna strategia.
Jak poprawić: minimum dokumentów + prosta, konkretna ścieżka sprzedaży.

3) Chaos w płatnościach i dostawach

Niejasne terminy, brak potwierdzeń, brak informacji o łącznym koszcie.
Jak poprawić: prowadzenie ewidencji sprzedaży, krótkie procedury do własnego użytku.

4) Zwroty vs. indywidualne zamówienie

Strach przed zwrotem dzieła na zamówienie / personalizowanego.
Jak poprawić: edukuj klientów, że produkty personalizowane / na zamówienie nie podlegają odstąpieniu od umowy, ale pamiętaj o rękojmi (na wypadek gdyby produkt okazał się niezgodny z umową).

5) Sprzedaż “na czarno”

Nieefektywna (bo okupiona stresem) sprzedaż z pominięciem jakichkolwiek zasad prawnych.

Jak poprawić: Wielu twórców wciąż wierzy, że sprzedawać można albo JDG albo na czarno. Tymczasem na początku wystarczy prosta DN, jednak regulamin, polityka prywatności i bezpieczna ścieżka sprzedaży to w każdym przypadku must have.

Podsumowanie – pierwszy krok do legalnej sprzedaży handmade

Sprzedaż rękodzieła na Instagramie bez własnej strony www, a nawet bez firmy jest możliwa i legalna, jeśli trzymasz się kilku prostych zasad: działasz wlegalnej formie, dbasz o regulamin i jasne zasady, chronisz dane klientów i masz uporządkowaną ścieżkę zakupu (nawet w DM).

Nie potrzebujesz strony www, by legalnie zacząć. Potrzebujesz fundamentów:

Twoja mini–checklista startowa:

  • Wybierz odpowiednią formę prawną: Sprawdź, czy kwalifikujesz się do DN i pilnuj limitu przychodu (miesięcznie) lub zarejestruj JDG.

  • Przygotuj Regulamin sprzedażyPolitykę prywatności/klauzulę RODO.

  • Ułóż legalny proces zamówienia w DM (stałe szablony).

  • Przygotuj wzór faktury/rachunku.

  • Potwierdzaj zamówienie, wysyłaj regulamin i politykę prywatności i odbieraj oświadczenia o zapoznaniu się z nimi / akceptacji w e-amilu.
  • Informuj, ze zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty.

  • Prowadź ewidencję sprzedaży (DN).

Sprzedaż rękodzieła na Instagramie nie musi oznaczać chaosu i stresu.
Przejdź od blokad w sprzedaży do legalnego i bezpiecznego biznesu handmade na Instagramie:

👉 Dołącz do bezpłatnego szkolenia

„Odblokuj 5 hamulców prawno-księgowych i zacznij sprzedawać rękodzieło na Insta legalnie (i bez spiny)” — przejdziemy razem przez prawno – księgowe blokady i pokażemy Ci nasze rozwiązanie, które przyspiesza bezbolesny start.